2015. április 4., szombat

Könyvek minden szezonra

A héten Miamonánál olvastam egy tematikus bejegyzést, amelyben az évszakokhoz kellene könyveket ajánlani. Tetszett a Miamona által megalkotott lista, találtam is rajta olvasnivalót, ami betervezhetek majd az adott évszakra és gondoltam, hogy megalkotom a saját listámat, hátha valaki innen is kap egy kis ihletet. Egyébként nagyon érdekes, hogy a tavaszt leszámítva rengeteg könyv jutott eszembe minden évszakhoz, de a tavasszal bizony bajban voltam. Fene tudja miért, pedig rájöttem, hogy az átmeneti évszakokat jobban szeretem, mint a nyári nagy hőséget vagy a fogvacogtató téli hideget. Természetesen ez utóbbiaknak is megvan a szépsége, csak a szélsőségeket alapból nem díjazom, ezért talán itt is az arany középút áll hozzám közelebb.

Tavasz

Mint említettem itt eléggé erőltetni kellett az agyamat, mert valahogy a tavaszhoz nem tudok annyira könyvet kapcsolni. Illetve egy könyves érzést igen, amit ajánlanék is mindenkinek: az első melegebb napsütéses tavaszi napon imádok végre kiülni egy parkba olvasni (erről néha be is szoktam itt számolni, remélem, hamarosan újra jelentkezhetek ezzel a rovattal is, immár a zöldellő parkok egyikéből). 
De azért két könyv csak beugrott, ráadásul mindkettő friss élmény. Mindkét könyv igazi csemege a szórakoztató irodalomban és nagyrészt tavasszal játszódnak. Az egyik Joanne Harris Csokoládé-trilógiájának 3. kötete a Csokoládés barack, amely pont a húsvét körüli időszakot veszi górcső alá. A másik pedig Böszörményi Gyula Leányrablás Budapesten c. regénye. Ez pont olyan friss és felszabadító érzést adott, mint amikor az első tavaszi szellő megsimogatja az arcunkat (és nem az az orkán, amit manapság tapasztalhatunk odakint).

Nyár

Ez már sokkal könnyebb téma volt. Nekem a nyárhoz kapcsolódnak a limonádés könyvek, amelyekhez nem kell sok agymunka és esetleg nyaralás alatt vízparton a nagy nyüzsiben gondtalanul lehet őket olvasni. De ide tartoznak a kicsit elmélyülősebb könyvek is, mert ha az ember valóban el tud menni ilyenkor szabadságra, még ha nem is utazik sehová sem, akkor is hosszabb időt tud olvasással eltölteni egyhuzamban, mint egyébként. Így ezen két szempont alapján választottam ki Tracy Garvis Graves Kötelék c. regényét, amely egy kevésbé hétköznapi felállású pár viszontagságait mutatja be egy lakatlan trópusi szigeten, miután repülőgépük lezuhant és ők szerencsés módon túlélték a balesetet. Ez a tipikus limonádés könyv számomra.
A másik, amit tavaly nyáron olvastam és jóval komolyabb mondanivalója van, ugyanakkor árasztja magából a fülledt Dél hangulatát az Kathryn Stockett A Segítség c. könyve. Középpontjában a rasszizmus és a szegregáció. Imádtam!

Ősz

Az egyik legkedvesebb évszakom és csak úgy sorjáztak a fejemben a hozzá tartozó jobbnál jobb könyvek. De most csak hármat választottam ki. Nagy kedvencem Szilvási Lajos és az ő tollából született meg egy igazi őszies hangulatú regény, az Egyszer-volt szerelem. Sopronban játszódik, két fiatal újra egymásra találását meséli el, és nagyon szép, belemerülős hangulata van. Ha valaki kicsit komolyabb irodalomra vágyik, akkor pedig mit is ajánlhatnék mást mint Hemingway Vándorünnepét. Úgy kalandozhatunk végig Hemingwayjel Párizsban a Szajna partján, hogy ki sem kell tennünk otthonról a lábunkat. Illetve tavaly olvastam egy tüneményes történetet, amely pont ősszel játszódik és még a borús hangulatú lassan már télbe hajló időjárásban is mosolyt tud varázsolni az ember arcára, ez pedig Nicholas Barreu A nő mosolya c. rövidke regénye. Azóta is ha piros esernyőt látok valakinél mindig ez a regény ugrik be.

Tél

A kuckózós hangulat mekkája ez az időszak. Igen, ilyenkor az ember tényleg egy kicsit visszahúzódik, keresi a puhaságot, a meleget és nyugalmat és a hosszú, sötét délutánokra, éjszakákra azokat a történeteket, amelyek egy kicsit elfeledtetik vele a kint röpködő mínuszokat. Az egyik ilyen kedvenc-kedvencem egy csodálatos ajándék, amivel a barátnőm lepett meg: Eowyn Ivey A hóleány c. mesés története ez egy gyermekre vágyó idősebb házaspárról, háttérként pedig a vad és kegyetlen alaszkai vidékről. Azt hiszem nálam ez minden évben le fog kerülni a polcról tél környékén. A másik ajánlatom pedig a híres belga detektív, Poirot egyik legcsavarosabb, legmegdöbbentőbb ügye, a Gyilkosság az Orient expresszen. Szerintem ez az egyik legjobb Agatha Christie-krimi és imádom a híres-neves expressz behavazott történetét.

Nektek van kedvencetek, amelyek egy-egy évszakhoz köthetőek?

6 megjegyzés:

Nita írta...

A Csokoládés barack pont benne van a várólista-csökkentésemben, akkor lehet érdemes lesz még tavasszal kezembe vennem. :)

Nikkincs írta...

Nita: nekem is vcs-s volt pont idénre, csak korábban sort kerítettem rá :) Szerintem gyorsan fogsz vele haladni, illik a tavaszhoz (és még ehhez a fránya orkánhoz is - hisz "újra fúj a szél"! :))

katacita írta...

A tél nekem is A hóleány! Persze elég evidens, de mindig előbb jut eszembe, mint bármelyik térdig-érő-havas skandináv krimi.
Régebben én is mindig nyárra hagytam a lazább könyveket, aztán rájöttem, hogy minden olvasási válságom olyankor ér utol, és ezt összehozni YA-kkal meg limonádékkal nem annyira jó ötlet. :) Most tavaszra kéne nekem valami ilyen.

A parkos-kávés olvasós posztokat várjuk! :)

Nikkincs írta...

A hóleány rettentően eltalált könyv lett szerintem :)
Hú, most, hogy mondod, nem is tudom nálam mikor szokott beütni az olvasási válság, szerintem tök változó. Ha nyáron van, akkor az egyéb programokra fogom :)
Oké, remélem az időjárás is hozzájárul, hogy írjak megint egy parkos-kávésat.

Miamona írta...

Nálam szerintem minden évszakban beüt a válság... Most is épp kibontakozóban van. De a Leányrablás már röppent is a listámra, és a hóleány pedig már rajta volt, el is akartam olvasni, csak közben kitavaszodott... mondta micimackó és elcammogott barátaival a naplementébe... :D Jó lista lett! Kitettelek nálam is :)

Nikkincs írta...

Miamona: Azt hiszem, én sem tudom évszakhoz kötni, ha jön, jön és nem válogat :( Ú, remélem, gyorsan átvészeled :)
A hóleányt nagyon fogod szeretni, de a Leányrablást is szerintem.
Köszi!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...