2014. január 1., szerda

2013-as visszatekintő

Újabb január 1., újabb visszatekintés, hogy milyen is volt ez az elmúlt 2013-as év. Visszagondolva csak azt tudom mondani, hogy felnőtt életem egyik legnehezebb időszakát éltem át. Rengeteg minden történt, ami a padlóra küldött és nem gondoltam volna, hogy valaha lesz majd jobb is. Búcsút kellett vennem valamitől, ami hosszú évek óta stabil pont volt az életemben, és utána hiába szakadt rengeteg szabadidő a nyakamba, nem tudtam élvezni, mert nem én választottam ezt a helyzetet. Majd azért év végére kicsit változtak a dolgok, bár egyelőre nem tudom eldönteni, hogy jó-e ez most nekem, még idő kell. Szóval úgy látom, hogy 2014-ben is lesznek történések, amelyek próbatétel elé állítanak, de annyi idén is kiderült számomra, hogy a könyvek és az olvasás még mindig sok segítséget tudnak nyújtani ahhoz, hogy átvészeljem a nehezebb napokat.

Könyvek szempontjából viszont igazán hálás lehetek 2013-nak! Sokat olvastam, de pár könyvvel kevesebbet, mint tavaly, összesen 93-at. Mivel sokkal tudatosabban választottam idén olvasnivalót magamnak, ezért nem nagyon voltak félrenyúlásaim, ami azért jó, mert mint tudjuk sok a jó könyv, az idő meg véges. A férfi írók 2013-ban sem voltak olyan sokan, kb 1/3 - 2/3 arányban még mindig a nők vezetnek. Amit nagyon-nagy hiányosságomnak érzek, az az, hogy a tavalyi olvasmányaim közül nagyon csekély a magyar írók aránya (úgy 15% körüli). 2013-ban sokkal többször használtam az e-readert, hasznos kis kütyű ez, bárki bármit is mond, ráadásul én úgy vettem a saját példányomat, hogy rengeteg szépirodalmi mű fel volt már rá töltve. Ezek közül sajnos nem olvastam el annyit, amit terveztem, ráadásul a két nagy projektem (Anna Karenina és A három testőr) sem jött össze, de 2014-ben őket mindenképpen szeretném elolvasni. Szintén az e-reader miatt az angolul olvasott történetek száma is megsokasodott, rájöttem, hogy nagyon szeretem én ezt a nyelvet, és olvasáskor tényleg "játszva tanul" az ember.
Amire viszont büszke vagyok, hogy 2013-ban is sikerrel teljesítettem a várólistám csökkentésére vonatkozó játékot, és az ennek keretében elolvasott könyvek között igazi gyöngyszemekre akadtam (pl. Jasper Fforde A Jane Eyre eset c könyve, vagy igazi falhozvágós történetként említhetem Silvia Avallone Acélját is).
Ami a könyvbeszerzéseket illeti itt is "felnőttesebb" lett a hozzáállásom. Sokkal átgondoltabban vásároltam, nem voltak (vagy ha igen, csak ritkán) nagy fellángolós kirohanásaim a könyvesboltokba, inkább kitartóan vártam az akciókra. Sőt, néha az akciók alkalmával is lebeszéltem magam a vásárlásokról. Így összesen 51 könyvvel lettem gazdagabb, amelyből 41-et vettem én, a maradék 10-et pedig ajándékba kaptam az év folyamán. Arra pedig igyekeztem ügyelni, hogy a vásárolt könyveimet olvassam is, ne csak felhalmozzam, így ebből az 51-ből 16 darab csak az olvasatlan, ami egész szép arány.

És akkor jöjjenek a kedvenceim. Itt is sokkal átgondoltabban tettem könyveket arra a képzeletbeli polcra, amelyen a Kedvenceimet tartom számon. Nem sorrendben sorolom fel őket, csak így kerültek az év során a kezembe.
  1. Baráth Katalin: A borostyán hárfa: imádom Dávid Veron kalandjait, és a bár az első kettőt is nagyon-nagyon szerettem, ez a 3. kötet teljesen levett a lábamról és tűkön ülve várom már a folytatást!
  2. Margaret Mazzantini: Újjászületés - 2013 legfájdalmasabb, de számomra egyik legszebb története. Ha egy könyvre elmondható, hogy érzelmi hullámvasút, akkor ez az! Tudom, hogy elcsépeltek már ezek a szavak, de ez volt az a könyv, amely berágta magát a bőröm alá, amelyet le kellett tennem néha, mert érzelmileg már nem bírtam, ugyanakkor sokáig nem is tudtam távol tartani magam tőle. Sokszor nevettem, de még többször sírtam rajta.
  3. Lőrinczy Judit: Ingókövek: talán ez volt a legnagyobb meglepetés számomra, mert nem gondoltam volna, hogy ennyire tetszeni fog. Egy város története ez, egy városé, amely nem ereszt, nem felejt, foglyul ejt. A regény hangulat szintén ilyen, beeszi magát a belsődbe. Erőteljesen ható, szinte húsba vágó 2. világháborús történet több szemszögből elmesélve, egy kis mágikus realizmussal megspékelve, nekem nagyon bejött! 
  4. Elizabeth Kostova: Hattyútolvajok: örök emlék lesz, ami egy szép nyaraláshoz kötődik. Totál szerelem lett, teljesen elvesztem a festészet világában és a titokzatos levelek felderítésének történetében, még keveselltem is a majdnem 600 oldalas terjedelmet. (Jövő évi terveim között szerepel A történész - ha csak fele ennyire lesz jó, akkor Kostova is bekerül a kedvenc íróim közé.)
  5. Eowyn Ivey: A hóleány: 2013 utolsó könyve - tyű, micsoda élmény. Alaszka, tél, gyönyörű természeti képek, egy vad és kegyetlen világ és egy házaspár szívszorító története, gyermek utáni vágya egy népmese köntösébe bújtatva. Varázslatos volt! (csak a magyar borítót tudnám felejteni ...)

2013-ban megfogadtam, hogy nem fogok mindenféle sorozatba belekezdeni. Ezt a fogadalmamat nagyjából tudtam is tartani és számomra is meglepő, hogy amelyekbe újonnan kezdtem bele, azokat most itt fel tudom sorolni a kedvenc sorozataim között:

  1. L. M. Montgomery: Anne: a filmeket imádtam, és féltem egy kicsit a sorozattól, de ugyanolyan bájos és gyógyír a lélek mindenféle bajára, mint a belőle készült filmek.
  2. Amanda Stevens: Sírkertek Királynő trilógia: na, ez egy fellángolás volt, de jót súgott a belső kisördög ezúttal. Imádom a misztikus hangulatát, az erős női karakterét. 
  3. J.K. Rowling: Harry Potter: ezt a sorozatot egy nem régen íródott körbeposztnak köszönhetem a YA témában. Többen leírták kedvenc YA könyveiket és sok helyen találkoztam Harry nevével. Annak idején, amikor megjelent nálunk én már nem tartoztam a célközönségbe, meg ami körül ilyen nagy hírverés van, az engem egy kicsit mindig eltántorít, de ugye soha ne mondjuk, hogy soha, úgyhogy 2013 végéhez közeledve belekezdtem és kb 1,5 hét alatt el is olvastam az első 3 kötetet. Úgy kellett erőt vennem magamon, hogy olvassak valami mást is, és meghagyjam a további részeket 2014-re. Szóval hiába vagyok 30-on túli, Harry, Ron és Hermione hármasa, no meg a Roxfort engem is el tudott még varázsolni.

Persze vannak még itt könyvek, amelyek jókor találtak meg és valami újat, szépet, jót, gondolkoznivalót kaptam tőlük:
  • Ernest Hemingway: Vándorünnep
  • Robert Capa: Kissé elmosódva
  • Victoria Schwab: Az Archívum
  • Gárdonyi Géza: Hosszúhajúak veszedelme
  • Anthony Capella: A kávék költője
  • Kathleen Grissom: Tölgyfa a dombtetőn
  • Szilvási Lajos: A néma
  • Emylia Hall: Nyarak könyve
  • E.M. Remarque: Nyugaton a helyzet változatlan
  • John Boyne: A gyáva 

Csalódások - mint említettem, szerencsére nem volt sok, de ennél a kettőnél erősen gondolkoztam, hogy félbehagyjam-e a könyveket, bár nem szokásom:
  •  Sebastian Barry: Messze, messze
  • ifj. Alexandre Dumas: A kaméliás hölgy

Ha idén (még mindig jövőrét akarok írni) legalább ilyen jó évet zárok könyvek terén, akkor nem lesz okom panaszra. Fogadalmakat idén sem tettem, csak terveim vannak. Pl: szeretném szélesíteni, színesíteni az olvasási palettámat, a már említett két szépirodalmi műt elolvasni (és persze még többet), elolvasni a várólista csökkentésére benevezett könyveimet, továbbra is mérsékletesen vásárolni új könyveket (hisz már helyem sincs ahová pakolhatnám őket) és inkább a felhalmozottakat olvasni. Remélem 2014 segítségemre lesz mindebben!

4 megjegyzés:

Andrea írta...

Látom, sikerült "kijózanodni" a nagy buli után :P. (Bocsánat, de ezt nem hagyhattam ki :$.)
A Hattyútolvajokkal felcsigáztál, mert én is beszereztem a nyári akcióban.
Az Anna Kareninát és A három testőrt csak ajánlani udom ;). Utóbbi folytatása a nyár óta várólistás nálam, csak a bőség zavara, ugye...
Anne tényleg gyógyír, ezt tapasztalatból mondom, immmár három kötet után.
Megemelem a nem létező kalapomat a sok női szerző előtt, mert nálam még mindig férfiuralom van.

katacita írta...

Én idén találtam rád, vagy nem is tudom, ki talált kire, de nagyon örülök, hogy "megismertelek", imádom olvasgatni a bejegyzéseidet, a kávésok a kedvenceim :)
Szuper könyveket olvastál tavaly, 2014-re is hasonló jókat kívánok meg sok mosolygást, remélem az új év sok örömöt hoz az életedbe.

theodora írta...

Sok sikert az idei tervekhez :)
Katacitához hasonlóan én is idén találtam rád, és ennek nagyon örülök - szeretem a hangulatos bejegyzéseidet :) A Hattyútolvajok még rám is vár, remélem engem is elvarázsol! :)

Nikkincs írta...

Andiamo: semmi gond, nehéz volt kijózanodni, akkora buli volt :P
Biztos vagyok benne, hogy szeretni fogod a Hattyútolvajokat, szerintem nagyon jól megírt történet és a képzőművészet Téged is érdekel, szóval jó lesz az! :)
Remélem, hogy végre idén tényleg sorra kerülnek, és én meg a te férfi uralmadat szeretném megvalósítani, de legalább fele-fele arányt kihozni.

Katacita: lényegtelen, hogy ki talált kire, örülök, hogy megtörtént, mert a Tiéd lett nálam az egyik kedvenc blog :) Örülök, hogy találsz itt is olvasgatnivalót, kávés bejegyzéseket idén is tervezek, és köszönöm a sok jókívánságot 2014-re, Neked is csupa szépet és jót! :)

theodora:köszi, és igen, Te és a blogod is idei felfedezett lettél, aminek szintén örülök, hogy megtörtént :)
Ne várakoztasd sokáig a Hattyútolvajokat! :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...