2019. január 5., szombat

2018-as zárás könyves, olvasós módra

Pár nap késéssel, de itt vagyok, mesélek nektek egy kicsit a 2018-as évemről. Persze könyves blog lévén a könyvekről, beszerzésekről lesz most szó, meg arról hogy így visszatekintve milyen is volt ezen irányvonalak mentén a tavalyi évem.

OLVASÁSOK

Nagyon érdekes, de meglepődtem azon, hány darab könyvet tudtam elolvasni. Kevesebbre gondoltam, hisz például december sem olyan olvasós lett, mint szerettem volna, illetve év közben nagyon sokszor éreztem, hogy küszködök, hogy nem tudok elmerülni a könyvekben, ha volt is időm olvasásra az munkába jövet-menet valósult meg, azt meg olyan csekélynek tartottam. Ehhez képest 61 könyvet olvastam el. Bár a darabszám régóta nem motivál, és 2017 év végén 40 könyvet lőttem be magamnak 2018-ra, valahogy sikerült ezt a számot túlszárnyalni. Ugyanakkor érzem magamon, hogy ez nekem sok, van olyan történet, amire rácsodálkoztam most, hogy jé, én ezt olvastam, és ez nagyon nem jó érzés. Szóval nekem 2019-re azt hiszem a kevesebb több mottó lesz az irányadóm.

Ebből a 61 könyvből volt 10 újraolvasásom, amihez legtöbbször két ok miatt fordulok. Vagy egy masszív olvasási válságban vagyok, vagy olyan zaklatottak a mindennapok minden egyéb ok miatt, hogy muszáj egy kis komfortot hoznom az életembe. Ezek pedig a hőn szeretett kedvencek. Akikben nem szoktam csalódni. Idén Eleanor Oliphanttal találtunk újra egymásra, nálam ő all time favourite karakter lesz, ugyanakkor felnőtt fejjel sikerült például megszeretnem és megértenem A kis herceg történetét, vagy újragondolom Vera karakterét az Április út című regényből. Nincs mese, nagyon szeretek újrázni, buzdítanék rá mindenkit. Ne gondoljátok időpocsékolásnak, vagy ne féljetek a másfajta élménytől. Úgyis ahhoz a történethez fogtok nyúlni, amelyik b-i-z-t-o-s-a-n tetszeni fog másodjára/sokadjára.

A női és férfi szerzők arányát év közben soha nem figyelem, semmi tudatos építkezés nincs az olvasmányaim között. Így 2018-ban 57%-ban női írótól, 33%-ban férfiaktól olvastam. A maradék 10% pedig a több szerzős/válogatásos könyvek. Szintén nem fordítok energiát a minél sokszínűbb nemzetiségi megoszlásra, ahogy idősödöm mindezeket a szempontokat egyre inkább elhagyom. Így "csak" 12 nemzet került idén terítékre. Jövőre lehet, hogy még ennyi sem lesz, ki tudja? :)

BESZERZÉSEK

Egy kicsit megsokasodtak a beszerzéseim tavaly a 2017-es visszafogott évemhez képest. Akkor 33 könyv került hozzám 25 saját vásárlással, 2018-ban pedig 48, amiből 35-öt vettem én és 13-at kaptam ajándékba. Sokszor könyvvel vigasztaltam vagy jutalmaztam magam 2018-ban egy-egy nehezebb periódus után, vagy egy sikeresen befejezett feladatot megünnepelvén, szóval ez a +10 könyv simán összejött a saját beszerzéseknél. Ráadásul 2018-ban indult el a Poket Zsebkönyv, amit én nagyon szeretek, tőlük is vettem 6 könyvet, amit lehet, hogy mondjuk más formában nem szereztem volna be, plusz 4 olyan könyv is landolt nálam, amit olvastam már korábbban, de nem volt saját példányom (helló, kedves Harris újrakiadások! :)). Ja, meg hát a kollégáimat is meg kell említenem, akik figyelnek az emberre. Mivel állandóan könyvvel látnak, ezért idén kétszer is kaptam tőlük könyves ajándékkártyát, amit ugye " kénytelen" voltam levásárolni. Egyébként januárban volt csak nullás hónapom, és a december volt a "legbrutálisabb" a 10 darab könyvvel.

KÖNYVEK

2018-ra úgy emlékszem vissza, hogy legtöbbször közepes olvasmányokat adott (vagy lehet én váltam kritikusabbá). Kevés volt a nagyon jó történet, és sokszor a csalódások meg jó sokáig éreztették a hatásukat. Íme, ezeket tudom listába szedni a tavalyi olvasmányaim közül:

Negatív élményt jelentettek:
- Naomi Alderman: A hatalom
- Joanne Harris: Rúnajelek
- Dan Brown: Inferno
- Jennie Melamed: Lányok csöndje 

Meglepetést okozók, avagy nem gondoltam volna, hogy ennyire jók lesznek:
- Julie Buxbaum: Három dolgot mondj!
- Julie Buxbaum: Hogy folytassam
- Liane Moriarty: Hatalmas kis hazugságok
- Sarah Pinborough: 13 perc

A Legjobbak:
- Sarah Winman: Bádogember
- Tittel Kinga: Mesélő Budapest
- Balogh Boglárka: Ezerarcú Föld
- Frederik Backman: Egymás ellen
- J.K. Rowling: Átmeneti üresedés
- Domenico Starnone: Hurok

SZERZŐK, akikkel 2019-ben is találkozni szeretnék

- Elena Ferrante: a Nápolyi-regényciklust szeretném folytatni, nagyon betalálnak nálam a történetei.
- Alice Hoffman: balzsam a megfáradt léleknek, mindezt úgy, hogy nem csöpög a nyáltengertől
- Szabó Magda: hihetetlenül érdekes karakter, szép lassan szeretnék az életművével megismerkedni
- Liane Moriarty: egy régi könyve már ott figyel a 2019-es vcs-s listámon, jött ki tőle újabb, szóval biztos lesz mit magamévá tennem tőle.
- Joanne Harris: lesz újrázás és lesz St.Oswald folytatás, nálam ő kabátkönyves szerző (copyright @Amadea)
- J.K. Rowling: helló, Potter-univerzum és siess már vissza, Cormoran Strike! Téged nagyon várlak 2019-re!
 

TERVEK 2019-re

Na, azok nincsenek. Idén a Goodreads-es "hány könyvet szeretnék elolvasni kihívást" sem állítottam be. Nem fog foglalkoztatni a darabszám, Jó, sőt nagyon jó könyveket szeretnék olvasni. Egyedül a már szokássá vált várólista-csökkentésre neveztem be Lobo szervezésében, mert ezt még mindig játéknak fogom fel és nem kényszernek, ráadásul itt mindig akad a kezembe gyöngyszem (idén pl. az Átmeneti üresedés hatalmasat ütött ennek keretében). A tervek helyett amúgy is csak irányvonalakat lőttem be magamnak 2019-re: sokat szeretnék tanulni, fejlődni, változni és változtatni, így gondolom ezzel a kezembe kerülő könyvek is változni fognak. Nyitottan és optimistán kezdtem bele 2019-be, az olvasást pedig élvezni szeretném, igazán élvezni, idén ez lenne a lényeg.


Akik még meséltek 2018-ról:
Nita 

5 megjegyzés:

Heloise írta...

Boldog új évet kívánok neked - harmóniával és szuper könyves élményekkel - na meg finom kávékkal - telit :)
Tök jó, hogy ennyire lazán kezeled az idei olvasásokat, nagyon tetszik ez a hozzáállás. :) és igen, az tényleg nem jó, amikor átsuhannak az emberen a könyves élmények - bár ezt amúgy lehet a kicsit zaklatottabb időszakok számlájára is írni, legalábbis nekem olyankor is sajnos előfordul, hogy csak átfolyik rajtam az aktuális olvasmány. :(

Nagyon örülök, hogy az Átmeneti üresedés nálad is felkerült így az évösszegzésnél a top könyvek közé, nekem is meghatározó élmény volt - a sorozatot is láttad belőle? Örülök, hogy Julie Buxbaum könyvei is ilyen kellemes meglepetést okoztak :)
Tittel Kinga könyvével való megismerkedést pedig neked köszönhetem :) Egyre kacérkodom a saját példány gondolatával. Plusz az újraolvasásokban számomra mindig te vagy a főinspiráló forrás, tavaly már tényleg sikerült kettő olyan régi kedvencet is elővegyek, ami nem Harry Potter volt :D Idén is szeretném majd ezt folytatni, mert tényleg tök jók ezek az élmények. :)

PuPilla írta...

Nekem is nagyon tetszik ez a mostani laza hozzáállás! :) És az is irigylésre méltó, hogy milyen kis kompakt összegzést tudtál csinálni, én úgy érzem mindig elveszek a részletekben, és túl hosszúra nyújtom a mondókámat is, meg a statisztikámat is...
Remélem sokkal kevesebb nehezebb időszakod lesz idén, ami jót fog tenni a beszerzések számának is (:D mind ismerjük a jutalmazó könyvvásárlást, nyugi! ;)), és a teljesebb olvasmányoknak is.
Nekem nagyon szimpi hogy ennyit újraolvasol, és hogy bizdítasz is rá, tényleg nem mindig érdemes az újba belefogni, csak hogy "haladjunk", mert a lelki békének jobbat tesz egy ismerős kabátkönyv. ;)
Az azért vicces volt egyébként, hogy nem figyeled a férfi-nő arányt, meg a nemzeteket sem, de aztán mégis megmondod, melyik hogy alakult. :D :D :D Jójó, értem, hogy év közben nem figyeled, csak elsőre azt hittem hogy egyáltalán nem is érdekel, és ahhoz képest meg ott a stat. :D

Olyan jó, hogy annyi közös élményünk volt, könyves és irl is tavaly! Folytassuk idén is! Közösen utáltuk A hatalmat, jeeee! :D És a Rúnajeleket is. :D
Kedvencekben is voltak egyforma pontok, pl Moriarty és Eleanor Oliphant - bár neked ez utóbbi már újrázás volt. :) Várom a további Moriarty olvasásokat, a Nápolyi regényeket is, Harrist, Rowlingot, Szabó Magdát, egyszóval mindent! És hajrá az egyetlen kihíváshoz is, a vcs-hez, menni fooog! :) Boldog új évet, sok jó könyvélményt, lazulást, több szabadidőt neked mindenféle munkahelyi marhaságtól mentesen, jó kávék mellett! ♥

theodora írta...

Boldog új évet kívánok itt is! :)
Tetszik nekem is ez a laza hozzáállás, igyekezlek követni ebben is ill. az újraolvasások szépségének felismerésében is.
Remélem ismét találkozunk többször ;)

Nikkincs írta...

Heloise: nagyon köszönöm, neked is csodaszép, sok jó dolgot hozó 2019-et kívánok!
Sokkal lazább, kevesebbet stresszelő szeretnék lenni, és amikor már a hobbimra is rá tudok görcsölni, az egy jel, hogy változtatni kell :)
Igazad van amúgy, ha zaklatottabb időt élünk, akkor az olvasás sem megy úgy, ahogy szeretnénk.
Fú,jó, hogy mondod a sorozatot, nem láttam még, de tervezem és totál elfelejtettem. Julie nagyon kedves és okos könyveket tud írni szerintem :)
A Mesélő Budapestnek nagyon örülök, és én is tervezem, hogy beszerzek majd belőle egy saját példányt, sőt, külföldre is szándékozom vinni ajándékba az angol verziót.
Az újrázásoknak is örülök, ugye milyen kellemes, jó dolog is ez?

PuPilla: igyekszem :) Volt kis jegyzetem, aminek mentén haladtam. Én meg pont azt éreztem, hogy milyen keveset írtam ...
Remélem nem tukmálásnak veszitek az újrázás "népszerűsítését"! :)
Ja, én is röhögtem magamon, de hát kíváncsiságból megnéztem az arányt, aztán már csak beleírtam :D
Én is imádom ezeket Pupi, remélem idén is sok ilyen lesz majd! :) És akkor olvassuk együtt ezeket a jó kis könyveket, meg buzdítsuk egymást a vcs-re és csináljunk 2019-ből egy szuper évet! :)

theodora: köszi, Dóri, neked is boldogat! Idén a lazaság lesz a jelszó! Úgy legyen! :)

Nita írta...

Nagyon remélem, hogy idén sokkal több időd jut majd az elmerült olvasásra, és hogy sokkal jobb könyvélmények érnek majd. :)
Eleanor történetét én is nagyon megszerettem, valamikor én is szeretném majd újraolvasni.
A terveid közül Elena Ferrantétól és Harris-től is szeretnék én is idén olvasni. Egy tavaly év végi karácsonyi ajándéknak köszönhetően most már az összes magyarul elérhető Harris-regény megvan, Ferrantétól pedig csak egy hiányzik. :)
Nagyon szép évet kívánok neked!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...