2017. január 25., szerda

Mindannyian szeretünk

Nyáry Krisztián: Így szerettek ők 1-2.


2015 karácsonyára megkaptam a családomtól Nyáry Krisztián magyar irodalmi szerelmeskönyvének mindkét kötetét. Az elsőt még azon a karácsonyon el is olvastam, de a másodiknak kicsivel tovább kellet várnia, azt idén év elején kerítettem sorra. Mivel én nem vagyok fent a facebookon, semmit nem tudtam ennek a kötetnek a hátteréről, megszületésének ötletéről egészen addig, amíg a molyon, később pedig a könyvesboltokban és a sikerlistákon nem találkoztam vele. Már akkor tudtam, hogy egyszer bizony én is szeretném elolvasni őket, még akkor is, ha sok kritikában azt írták, hogy bulvár az egész. Én az ötletet - hogy valaki nekiállt így egy bizonyos téma köré összeállítva bemutatni nagy íróink, írónőink, költőink életének, kapcsolataiknak egy-egy szeletét - nagyon díjaztam. Ha annak idején volt valami, amit utáltam az irodalomórákban, akkor az mindig a száraz önéletrajzok és bemagolásuk volt. Sokkal jobban felkeltette már akkor is az érdeklődésemet az, ha a tanárnőnk bizonyos intim részleteket, vagy a tankönyvben nem szereplő dolgokat mesélt el. Pedig higgyétek el, nem szeretem a celebhíreket, de úgy éreztem ilyenkor, hogy valahogy közelebb került hozzám az adott író, költő mint ember.

Nagyjából ugyanezt az érzést kaptam meg az Így szerettek ők mindkét kötetétől. Rengeteg újdonságot, és persze új költőt, írót ismertem meg most a könyvek által, a kíváncsiságomat is sikerült felpiszkálnia Nyáry Krisztiánnak, nem is egyszer, hogy miket kellene elolvasnom a könyvek szereplőitől. Amivel meglepett az az, hogy nagyon sokszor döbbenten olvastam a sorokat, hogy mennyi katasztrofális házasság, kapcsolat, viszony hálózta át ezeket az időket is. Fogalmam sincs miért gondoltam azt, hogy ők boldogan, boldogabban élhettek. Mindkét könyvben szerintem túlsúlyban vannak a tragikus szerelmi kapcsolatok, de szerencsére azért megtalálható néhány szívet melengető szép szerelem is.

Az első kötetből számomra az egyik legtragikusabb sors Szendrey Júlia nevéhez fűződik. Valahogy elsikkadtam a Petőfi halála utáni évein és most döbbenten olvastam, hogy milyen élet jutott is neki részül. A legszebb történet, ami a legjobban megérintett, és hitet is öntött belém, hogy azért akkor is születtek hosszan és sírig tartó szerelmek az Benedek Elek és Fischer Mária házassága volt. Értük talán még egy könnycseppet is elmorzsoltam.

A második kötetben nagy meglepetés volt Batsányi János és Baumberg Gabriela története, pontosabban az asszony állhatatos szerelme és munkája, hogy férjét kiszabadítsa a börtönből. De izgalommal olvastam Erdős Renée és Bródy Sándor kapcsolatáról is, hiszen tervezem az Erdős Renée életéről szóló könyvet (Menyhért Anna: Egy szabad nő) elolvasni a jövőben. De Polcz Alaine és Mészöly Miklós kapcsolata is nagyon mélyen elgondolkodtatott, azt hiszem Polcz Alaine is felkerült arra a listára, akikkel majd szeretnék megismerkedni.

Örülök, hogy kis hazánkban vannak még ilyen könyvek, amik még sikerlistára is tudnak kerülni, mindezt úgy, hogy „csak” a magyar irodalmi élet nagy alakjaival foglalkoznak. 


Kiadó: Corvina
Kiadási év: 1. kötet 2012, 2. kötet 2013

Nincsenek megjegyzések:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...