2016. január 2., szombat

Könyves búcsú 2015-től

Akármennyire furcsa érzés is, de megint eltelt egy év, és már megint nyitottunk egy újat, újra itt egy január és ez az időszak pont alkalmas arra, hogy visszatekintsünk arra milyen év volt ez a 2015-ös.

Könyves szempontból nem mondhatom azt, hogy rossz évet zártam, mert ahogy majd a számok, a listák is mutatják sokat olvastam, sok jó könyvre, jó (és új) íróra leltem, de azért voltak mellényúlásaim is. Tavaly valaki azt mondta nekem a zárásom után, hogy le se tagadhatom az elemző, közgazdász voltomat, mert tele volt számokkal, százalékokkal az egész, így idén úgy döntöttem, nem akarom, hogy megint ilyen "száraz" zárást olvassatok, úgyhogy nem sok számmal fogok szolgálni.

De azért néhány fontos sarokszám mégis csak akad. A nyilvántartásom szerint 104 könyvet olvastam el (durván 33 ezer oldalt), ami engem is nagyon meglepett. Egész évben azt éreztem, hogy alig van időm olvasni, erre tessék. Bár ebben van 5 darab mesekönyv is, de ez a mennyiség még így is sok. Annyira, hogy jövőre az a célom, hogy ne olvassak ennyit. Nem akarom, hogy csak úgy átfolyjanak rajtam a történetek, mert idén nagyon sokszor éreztem ezt. Szeretnék visszatérni ahhoz, amit - Amadea olyan pontosan megfogalmazott nálam egy kommentjében - spontán örömolvasásnak hívhatunk. Azt és annyit olvasni, amit szeretnék és hosszasabban rágódni egy könyvön. Ha átlag havi 4-5 könyv lesz az adagom, az szerintem pont megfelelő lenne. Majd egy év múlva meglátjuk mi lett ebből.

Amúgy szerintem ez a magas szám annak is köszönhető, hogy egyrészt visszairatkoztam tavasszal a könyvtárba és onnan soha nem tudtam üres kézzel távozni, és természetesen ezeket a könyveket általában az ember előrébb sorolja a fontossági sorrendben. Másrészt nagyon igyekeztem azon, hogy az év során beszerzett könyveimet olvassam is el, ne csak a polcnak vegyem meg őket.

És akkor a beszerzésekről. Egész mértékletes év volt 2015, de jövőre szeretném tényleg csak azokat a könyveket megvenni, amiket nagyon szeretnék. A többire majd megvárom a könyvtárat, vagy esetleg kölcsönkérem, de most már tényleg annyira szűkös a helyem a könyveknek, hogy nehéz logisztikázni. Összességében 27 könyvet vettem (2014-ben ugyanennyit), 1-et cseréltem, 9-et pedig ajándékba kaptam és vettem egy színezőt is, tehát 38-nál állt meg a számláló. Ezeknek kb. 80%-át már el is olvastam, és amelyeket nem, azokat direkt hoztam át magammal erre az évre, mert olyan jónak gondolom őket, és a januári-februári nem szeretem hónapokra kellenek majd ezek a jó kis történetek.

Amelyekből idén sem volt hiány. Gondolom a mennyiség miatt viszonylag sok jó könyv akadt fent a rostámon. Illetve talán jobban hallgattam a belső radaromra is.

A legjobbak:

1. David Gutterson: Hó hull a cédrusra - nagyon szépen megírt, komplex történet szerelemről, árulásról, megbocsátásról, zavaros történelmi időszakban, és még egy kis tárgyalótermi feszültséggel is megspékelte ezt az író.
2. Robert Galbraith: A selyemhernyó - kedvenc sorozatom lett már ez J.K.Rowlingtól és bevallom, hogy Cormoran Strike pedig az egyik kedvenc könyves pasi karakterem. Nagyon várom már a folytatást, azt biztos beszerzem majd.
3. Fredrik Backman: Az ember, akit Ovénak hívnak - kacagtató és szívszorító történet egyben, egy morcos öregemberről, aki mégsem tudja elmarni maga mellől az embereket, mert vannak, akik meglátják az értékeit.
4. Rene Denfeld: Az elvarázsoltak - nem egy egyszerű és felemelő történet, de valami gyönyörűen van megírva és tálalva is az a sok elrontott emberi sors, amikről szól.
5. Fabio Volo: Hely a világban - ez a könyv, annyira megérintett, mert annyira arról szól, ami velem is történik mostanság, hogy olvasása után nagyon mélyen elzártam magamban. Mert én még nagyon gyűjtöm a bátorságot mindahhoz, amiről Volo írt.
6. Lawrence Anthony: Elefántsuttogó - soha nem gondoltam volna, hogy egy állatos könyv ennyire meg fog fogni magának. A legnagyobb elismerést ettől a könyvtől kaptam: a blog egyik olvasója nemrég jelzett vissza, hogy megvette, elolvasta és élete egyik legjobb könyvét találta meg benne.

Vannak ezeken felül is olyan könyvek, amikre nagyon jó szívvel emlékszem vissza vagy a hangulatuk, vagy a szereplőik vagy a történetük miatt, szóval szerettem őket is:

1. Tea Obreht: Tigris asszonya
2. Ludmilla Ulickaja: Odaadó hívetek, Surik
3. David R. Gillham: Asszonyok városa
4. Donna Tart: Titkos történet
5. Naomi Wood: Mrs. Hemingway
6-8. Alice Hoffman: Átkozott boszorkák, A tizenharmadik boszorkány (újraolvasás), Gyönyörű titkok múzeuma - kicsit Hoffman-rajongó üzemmódba kapcsoltam, nem?

2015-ben is folytattam a sci-fivel való ismerkedésemet. Ebben a kategóriában is találtam olyan könyveket, amik nagyon betaláltak és szép lassan elmondhatom, hogy a műfaj könnyedebb válfaja már a kedvencem lett, nagyon jól ki tudok velük kapcsolni és nagyon szórakoztatónak találom őket. Ezek voltak ilyenek:

1. John Scalzi: Bezárt elmék
2. Andy Weir: A marsi (és a filmet is megnéztem, ami szintén bejött)
3. Alaistar Reynolds: Napok háza - ez annyira jó volt, hogy 2016-ban szerintem újraolvasás vár majd rá

Bár már messze nem tartozom a célközönséghez, de azért szoktam YA, NA vagyis ifjúsági könyveket is olvasni. És akármennyire is nagy a dömping, ha az ember hallgat az előérzéseire barom jó könyvekre lehet bukkanni közöttük. Tavaly is találtam párat:

1. Böszörményi Gyula: Leányrablás Budapesten - imádtam, és már itt vár a polcom a második rész, alig várom, hogy a morózus báró és a cserfes, mindenlébenkanál kiasszony kettőséről olvashassak újra.
2. Laurie Halse Anderson: Jégviráglányok - nagyon komoly téma, amire mindenkinek oda kellene figyelni, mindezt olyan tálalásban, amit Andersontól megszokhattunk: érzékenyen, mégis erőteljesen.
3. Elizabeth Wein: Fedőneve Verity - nagyon mást kaptam, mint amit elsőre vártam, de abszolút egyedi történet, olyan, ahol a végén áll össze az egész kép.
4. Rachel Cohn-David Levithan: Dash and Lily's Book of Dares - karácsonyra tökéletes választás, szórakoztató, humoros, és igazán intelligens ifjúsági történet volt.

Sorozatok:
Ugyan az utóbbi években kezdtem magam leszoktatni a sorozatokról, mert vagy sokszor belenyúltam valami gázosba, vagy mert a magyar kiadók nem folytatták, idén mégis adtam esélyt egynek, kettőnek és találtam olyanokat, amiken nagyon jól szórakoztam, nevettem. Mindhárom a szórakoztató kategóriába tartozik és tényleg akkor ajánlom őket meleg szívvel, ha az agyi kapacitás olyan szintre csökken, amikor csak ezek tartanak minket életben.

1. Réti László: Kaméleon-sorozat
2. Kevin Hearne: A Vasdruida Krónikái
3. Liliana Hart: Addison Holmes-sorozat

Persze nem csak a jó könyvek jellemezték az évet, hanem voltak mellényúlásaim, olyan történetek, amelyekkel nem találtam meg a közös hangot. Sokszor kicsit fura madárnak éreztem magam, mert mások imádták ezeket, én meg...egyszerűen vagy semmit nem mozgatott meg, vagy untam, vagy baromira bepipultam rá. Idén igyekszem végre eljutni arra a szintre, hogy ha valami nem jön be, akkor nem kínzom magam és inkább félbehagyom.

Csalódásaim:
1. Fabio Stassi: Charlie utolsó tánca
2. Penelopé Douglas: Szívatás
3. Nicolas Barreau: Álmaim asszonya
4. Carson McCullers: Az esküvői vendég
5. Neil Gaiman: Óceán az út végén
6. Dodie Smith: Enyém a vár
7. Graham Joyce: A katicák éve
8. David Vann: Akvárium

Amúgy a 2015-ös évben is sok mindent köszönhetek a könyveknek, az olvasásnak. Egyrészt még mindig menedéket nyújtanak egy zaklatottabb időszakban, vagy amikor a munkahelyi zűröket, történéseket szeretném magam mögött hagyni pár órára. 
Másrészt úgy érzem, hogy a tavalyi év egy hónapok óta zajló folyamatnak talán a lezárást jelentette, elengedtem bizonyos embereket, érzéseket, félelmeket és nyitottam új dolgokra, új emberek, kapcsolatok felé. Ennek köszönhetően ősszel belevágtam egy képzésbe, ami a könyvekhez köthető. A szerencse olyan embereket sodort mellém csoporttársaknak, akikkel szerintem nagyon jó kapcsolatunk alakult ki és a tanulnivaló meg végre olyan, ami 100%-ban érdekel. Ugyan még csak most jön majd a neheze (szakdolgozat és szakvizsga), de már most azt mondhatom, hogy megérte kilépni a komfortzónámból és "feláldozni" a szombatjaimat.
Harmadrészt idén sikerült új embereket megismerni, akiket annak idején még csak "tisztes távolságból" követtem és olvastam. Dórival futottunk össze először a Könyvfesztiválon még tavasszal. Aztán a legnagyobb meglepetés akkor ért, amikor egyik reggel valaki megszólított a metrón: Amadea volt az. Az összetalálka utána sikerült hosszasabban is beszélgetnünk, ahol nagyon gyorsan repült az idő, pedig nem csak könyvekről volt szó. Nemsokkal utána pedig Nita volt az, akivel le tudtam ülni beszélgetni, majd a következő alkalommal Sistert is megismerhettem. Ezekért az alkalmakért nagyon hálás vagyok 2015-nek és remélem 2016-ban is lesznek még ilyenek!

Személyes dolgokra még egy kicsit kitérve azt hiszem 2016 az első olyan év, aminek konkrét tervekkel indulok neki. Ha csak töredékük is fog valóra válni, már akkor is boldog leszek. Szeretnék továbbra is bátran eljárni itthonról egyedül (keresem majd az új kávézókat), munka terén is is vannak terveim és minél több programmal, utazással szeretném tarkítani majd az évet. Azt mondják a Mars éve 2016, ami egy harcias, erős bolygó és mindenkinek erőt, meg lendületet ad. Remélem így lesz! 
Addig is Mindenkinek boldog új évet kívánok, könyvekkel vagy anélkül de legyen olyan, amilyet szeretnétek!

A többiek is átgondolták az évet:

7 megjegyzés:

Amadea írta...

Elképesztő volt, hogy sikerült összefutni a metrón, bár A vérgróf sokat segített.;) Ne haragudj, hogy az egy darab találka után nem tudtunk tavaly másikat összehozni, nagyon megrogytam a költözéstől meg a karácsonyi ámokfutástól. Dec. 23-án sikerült fatalplat vadászni.:D Meg ilyesmik.
A Cormoran Strike-nak elvileg idén jön a harmadik része, remélem, minél hamarabb.
A Hoffman-szerelem szerintem teljesen logikus és indokolt dolog.:D

katacita írta...

Váó, 104 könyv!
A spontán örömolvasás nekem is hiányzik, olyan ritka, tavaly kevés könyv esetében éreztem azt, hogy igazán el tudok mélyülni benne. Idén viszont célkitűzésem, hogy kicsit közelebbről megismerkedem a "mindfulness" életmóddal, vagy nem tudom, minek nevezzem, és megpróbálok a pillanatban élni, és arra koncentrálni, amit épp csinálok. Eleve mindig elkalandozom olvasás közben is, rendesen kényszerítenem kell magam arra, hogy ne másra gondoljak, miközben könyv van a kezemben.
Most is hogy elkalandoztam. :D

A kedvenceid közül majd szeretnék én is olvasni, Fabio Volo idén már muszáj lesz, ill. a Verity és a Mrs. Hemingway is :) Az Asszonyok városához tőled kaptam kedvet, milyen jó is, hogy elolvastam!

Ovéval meg majdnem mindenkinél találkozom, de képtelen vagyok rávenni magam az olvasására, rossz előérzetem van. :D

Örülök, hogy a tanulás és a hozzá köthető dolgok így feldobnak, hajrá jövőre is, ha érdekel úgyis, akkor sima ügy lesz!
Remélem, idén találkozunk, egy másik célkitűzésem, hogy valahogy összeszervezzek egy találkozót az online barátnőimmel :)

Boldog új évet és szuper élményeket kívánok!

Nita írta...

Nagyon jó kis zárás lett ez, szépen összefoglaltad az évedet. :)
A 104 olvasás nagyon szép, a 38 beszerezés meg egyáltalán nem vészes, főleg úgy, hogy te olyan típus vagy, hogy el is olvasod, amit beszerzel. Nekem is erre kéne ráállni, nem hónapokig őrizgetni a könyveket, hanem tényleg elolvasni, amit megvettem, és így a beszerzéseim is tudatosabbak lettek.

Tudom, már hatszáz helyen megbeszéltük, de örülök, hogy összejött a személyes találka. Mindig élmény olyanokkal találkozni, akik addig csak szavakként léteztek.
És nagyon várom az új kávés helyeket, ki tudja, lehet valamit majd együtt fedezünk fel. :)

PuPilla írta...

Hú rengeteget olvastál te is, gratula hozzá, és még a beszerzések terén is igazán mértékletes voltál! :) :)
Remélem az idei könyvfeszten talán én is összefuthatok majd veled! :) Ez a metrós véletlen találkozás jó lehetett!
Sajnálom, hogy az Óceán az út végén csalódást jelentett, viszont örülök, hogy micsoda Hoffman-szerelembe estél tavaly! :))
A toplistádból Ovét, Galbraith-t és az Elefántsuttogót is akarom olvasni! :)

BÚÉK, sok-sok jó olvasmányélményt! :)

Nikkincs írta...

Amadea: szerintem tökre filmbe illő szituáció volt, de rajtad múlt minden, te voltál a szemfüles és a bátor :)
Ugyan már! Gondolom, hogy miről szólt neked ez az év vége, szóval megértem, és remélem majd idén lesz idő több találkára, én mindenre nyitott vagyok :)
Igen-igen, így egy tuti beszerzésem már lesz :)
Ugye? :)

katacita: ez szerintem azért ennek a felpörgetett életnek vagy minek is köszönhető, nem? Annyi máson pörög az agyunk, hogy nehéz kikapcsolni vagy csak egy valamire koncentrálni. De majd mesélj neked hogyan megy, nekem is ez kellene.
Volót szeretni fogod az tuti, nem is tudom mit mondjak melyik könyvvel kezdj, talán a Járok egyet! jönne be neked legjobban.
Verity és a Mrs. Hemingway is jó, tetszeni fog.
Hallgass a radarodra, érzésem szerint nem lennél jóban Ovéval :)
Köszi, igyekszem kimaxolni a lehetőségeket és a legtöbbet kihozni a dologból.
Idén tuti találkozunk, megszervezzük, és remélem, hogy nem csak egyszer.

Nita: szerintem egyébként nem olyan nehéz ez a beszerzés-olvasás egyensúly, csak elkezdeni az. Szerettem a tavalyi évben ezt a részt, és igazából valahogy mindig úgy jött ki, hogy hónap elején kiélveztem a vásárlást, majd a hónap végére el is olvastam őket.
Én is, és nem baj, ha többször örömködünk! Remélem is, hogy fedezünk majd együtt is fel újakat, én már találtam egy szimpit a Pozsonyin, legközelebb közösen is elmegyünk oda.

PuPilla: köszi :)
Remélem én is, hogy találkozunk idén, mindenkinek úúúgy örültem 2015-ben.
Igen, a találka nagyon jól jött ki, de Amadeáé az érdem, ő vett észre, és ő volt olyan bátor, hogy megszólított, én meg utána mint a vadalma úgy mosolyogtam örömömben, hogy találkoztunk :)
Gaiman szerintem nem az én íróm, Hoffman annál inkább :)
Jaj, ezek nagyon jó könyvek, remélem, nem csalódsz majd bennük!

theodora írta...

Én is így voltam, hogy meglepődtem magamon az év végén, hogyafenébe jött össze a 124 könyv? És én is idénre kevesebbet tervezek - több elfoglaltság miatt elsősorban, de amit te írsz igazából amitt is - hogy lelassuljak, hogy benne éljek az egyes könyvekben!
A könyvbeszerzéses hozzáállásodat is követem :)
Sok sikert az új szakmádhoz, és a könyvfesztiválon mindenképp kell egy összetalálka! :D

Nikkincs írta...

theodora: látod, magunk sem néztük, hogy hol tartunk, de én valahogy éreztem idén azaz tavaly, hogy csomó könyv csak úgy egynek jó volt kategória volt, vagy már nem is emlékeztem rá az év végén.
Hajrá, tök jó dolog az, amikor nem áll hónapokig a könyv a polcon.
Jaj, ez még nem új szakma, ez csak próbálkozás, meg kitekingetés egy kicsit másra. Csak terveim vannak enélkül is a munkámmal kapcsolatban.
Mindenképpen, de remélem, hogy Könyvfeszten kívül is sikerül valamit megszerveznünk :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...